Ad. Vzdelávanie rómskych detí v ZŠ Šarišské Michaľany

Autor: Jaroslav Lipták | 24.2.2012 o 20:00 | Karma článku: 8,28 | Prečítané:  1209x

Nedávno som si prečítal zaujímavý článok o tom, ako sa vo Veľkej Británii vyrovnávajú s prílivom imigrantov z celého sveta a tým aj so vzdelávaním ich maloletých detí, ktoré neovládajú angličtinu na takej úrovni, aby sa mohli rovnocenne vzdelávať s miestnymi deťmi. S cieľom lepšej budúcej integrácie ponúkajú týmto deťom v počiatočnom štádiu vzdelávanie v ich materinskom jazyku. Takto majú spočiatku 80% vyučovacích hodín v ich materinskom jazyku a len 20% v anglickom jazyku. Keď deti pokročia v používaní angličtiny, tento pomer sa v krátkej dobe otočí v prospech angličtiny. Potom je možná bezproblémová integrácia medzi deti väčšinového obyvateľstva. Tento projekt má za cieľ nedopustiť, aby deti imigrantov nemohli rozvíjať svoj talent v prírodných vedách alebo v iných predmetoch len kvôli slabej znalosti angličtiny. Samozrejme, tento projekt predpokladá vzdelávanie sa pedagógov v jazykoch imigrantských skupín.

Prečo ma však tento článok zaujal? Myslím si, že tento model by mohol byť uplatnený aj na Slovensku. My síce nemáme také množstvo imigrantov ako Veľká Británia, ale máme veľkú rómsku menšinu, so vzdelávaním ktorej má naša spoločnosť nemalé problémy.

 

Nedávno bol v našich médiách rozoberaný problém Základnej školy v Šarišských Michaľanoch, ktorá bola rôznymi aktivistami obvinená zo segregácie. Bola  napadnutá na súde kvôli tomu, že rómski žiaci tejto školy, ktorí mali problémy adaptovať sa na školské prostredie a zaostávali vo vzdelávaní, boli sústredení do jednej triedy, kde sa im pedagógovia mohli lepšie venovať.

 

Myslím si, že úmysly vedenia Základnej školy v Šarišských Michaľanoch boli určite dobré a mali za cieľ pomôcť rómskym žiakom zvládnuť výučbu čo najlepšie. Ba čo viac, vidím tu aj paralelu s hore spomínaným britským projektom. Rozdiel je len v spôsobe vysvetlenia takejto formy výučby.

 

Aká je teda moja rada pre Základnú školu v Šarišských Michaľanoch?

 

Pri prijímaní žiakov do zákaldnej školy budúci prváčikovia majú spĺňať isté predpoklady na štúdium (mali by mať základné hygienické návyky, mali by ovládať vyučovací jazyk danej školy,... a iné kritériá). Ak tieto kritériá budúci prváčikovia nespĺňajú a napriek tomu im nebol odložený nástup do prvej triedy, zaradiť ich do triedy, v ktorej budú mať možnosť tieto problémy čo najskôr odstrániť. Až po odstránení týchto handicapov  by boli títo žiaci integrovaní do bežných tried.

 

Čiže rozdeľovanie do tried by nebolo vedené podľa národnosti alebo etnika, ale výlučne podľa schopností žiaka. Takto by mal každý šancu byť integrovaný v bežných triedach a obvinenia zo segregácie by nemali šancu. Myslím, že žiaden rodič nemá a nemal by námietky voči tomu, aby jeho dieťa malo za spolužiaka Róma, černocha, Aziata alebo hociktorú národnosť, ak správanie a schopnosti tohto spolužiaka sú  v norme, a teda neobmedzujú zvyšok triedy.

 

Ak by bol v tejto „vyrovnávacej  triede" problém jazykovej bariéry, hľadal by som pedagógov, ktorí ovládajú rómsky jazyk (resp. by som ponúkol miestnym pedagógom možnosť naučiť sa základy rómskeho jazyka), aby v týchto triedach vyučovali v rómskom jazyku. Podobne ako v britskom projekte by sa v týchto triedach vyučovalo v rómskom jazyku do času, kým by žiaci neovládali vyučovací jazyk (v tomto prípade slovenský) na požadovanej úrovni.

 

Takýto projekt by samozrejme stál nejaké financie, no verím tomu, že správne napísaný projekt by zabezpečil financie z európskych zdrojov a možno aj od našej vlády. A čo je najpodstatnejšie, vyriešil by problém, ktorý  postihol ZŠ v Šarišských Michaľanoch a ktorý majú aj v iných školách na Slovensku.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Minúta po minúte: Trump sa stane 45. prezidentom Spojených štátov

Donald Trump sa v piatok 20. januára stane oficiálne 45. prezidentom USA.

PRIMÁR

Prečo sa vám oplatí skoncovať s cigaretami

Vypočítajte si na kalkulačke SME o koľko si skracujete život a koľko peňazí strácate.


Už ste čítali?