Prečo ma však tento článok zaujal? Myslím si, že tento model by mohol byť uplatnený aj na Slovensku. My síce nemáme také množstvo imigrantov ako Veľká Británia, ale máme veľkú rómsku menšinu, so vzdelávaním ktorej má naša spoločnosť nemalé problémy.
Nedávno bol v našich médiách rozoberaný problém Základnej školy v Šarišských Michaľanoch, ktorá bola rôznymi aktivistami obvinená zo segregácie. Bola napadnutá na súde kvôli tomu, že rómski žiaci tejto školy, ktorí mali problémy adaptovať sa na školské prostredie a zaostávali vo vzdelávaní, boli sústredení do jednej triedy, kde sa im pedagógovia mohli lepšie venovať.
Myslím si, že úmysly vedenia Základnej školy v Šarišských Michaľanoch boli určite dobré a mali za cieľ pomôcť rómskym žiakom zvládnuť výučbu čo najlepšie. Ba čo viac, vidím tu aj paralelu s hore spomínaným britským projektom. Rozdiel je len v spôsobe vysvetlenia takejto formy výučby.
Aká je teda moja rada pre Základnú školu v Šarišských Michaľanoch?
Pri prijímaní žiakov do zákaldnej školy budúci prváčikovia majú spĺňať isté predpoklady na štúdium (mali by mať základné hygienické návyky, mali by ovládať vyučovací jazyk danej školy,... a iné kritériá). Ak tieto kritériá budúci prváčikovia nespĺňajú a napriek tomu im nebol odložený nástup do prvej triedy, zaradiť ich do triedy, v ktorej budú mať možnosť tieto problémy čo najskôr odstrániť. Až po odstránení týchto handicapov by boli títo žiaci integrovaní do bežných tried.
Čiže rozdeľovanie do tried by nebolo vedené podľa národnosti alebo etnika, ale výlučne podľa schopností žiaka. Takto by mal každý šancu byť integrovaný v bežných triedach a obvinenia zo segregácie by nemali šancu. Myslím, že žiaden rodič nemá a nemal by námietky voči tomu, aby jeho dieťa malo za spolužiaka Róma, černocha, Aziata alebo hociktorú národnosť, ak správanie a schopnosti tohto spolužiaka sú v norme, a teda neobmedzujú zvyšok triedy.
Ak by bol v tejto „vyrovnávacej triede" problém jazykovej bariéry, hľadal by som pedagógov, ktorí ovládajú rómsky jazyk (resp. by som ponúkol miestnym pedagógom možnosť naučiť sa základy rómskeho jazyka), aby v týchto triedach vyučovali v rómskom jazyku. Podobne ako v britskom projekte by sa v týchto triedach vyučovalo v rómskom jazyku do času, kým by žiaci neovládali vyučovací jazyk (v tomto prípade slovenský) na požadovanej úrovni.
Takýto projekt by samozrejme stál nejaké financie, no verím tomu, že správne napísaný projekt by zabezpečil financie z európskych zdrojov a možno aj od našej vlády. A čo je najpodstatnejšie, vyriešil by problém, ktorý postihol ZŠ v Šarišských Michaľanoch a ktorý majú aj v iných školách na Slovensku.